Kontrakt med underleverandør avvikles

PRESSEMELDING

Innherred Renovasjon har hatt forhandlingsmøte med vår underleverandør Retur AS, der det ble bestemt at kontrakten mellom selskapene avsluttes fra 5. februar. Retur AS sier opp avtalen og Innherred Renovasjon tar videre ansvar for driften av avfallsinnsamlingen i de berørte kommunene.

Retur AS har siden 1. oktober 2016 utført innsamlingen av husholdningsavfall på vegne av Innherred Renovasjon i Malvik, Selbu, Meråker, Inderøy, Tydal, gamle Leksvik kommune og deler av Stjørdal kommune. Dette utgjør ca 12 000 husstander.

Etter en periode der selskapene har stått langt fra hverandre i forståelsen av enkelte elementer i kontrakten, møttes de onsdag 10.01. til forhandlinger. Partene kom da til enighet om at Retur AS sier opp sin kontrakt med Innherred Renovasjon IKS. Partene ønsker ikke å gå nærmere inn i detaljene rundt grunnlaget for oppsigelse.

Fra 5. februar vil Innherred Renovasjon ta ansvar for drift av innsamlingen. Stig Fjærli, daglig leder i Retur AS, forsikrer at tjenesteleveransen vil bli fulgt opp i henhold til kontrakt frem til overgangen. Organiseringen av arbeidet etter 5. februar vil Innherred Renovasjon komme tilbake til.

Innherred Renovasjon IKS har ansvar for husholdningsavfall i 10 kommuner i Trøndelag med totalt 92 000 innbyggere fordelt på 35 000 husstander. Innsamlingen gjøres av Innherred Renovasjon i egenregi i kommunene Levanger, Verdal, Frosta og deler av Stjørdal, mens den i de resterende kommunene har blitt utført av underleverandører etter offentlige anbudskonkurranser.